Helse og livsstil

Hva er helse og livsstil egentlig? Jeg tenker at det nok er litt forskjellig fra person til person hva man legger i disse ordene. Fordi vi har ulik bakgrunn, vi er fra ulike kulturer og ikke minst har vi individuelle oppfatninger. For meg handler det i stor grad om hvilke valg jeg tar, hva jeg gjør for å ta vare på meg selv og hvilke vaner jeg tillegger meg. Hva tenker du?

 

Charlotte - sporty, glad og fornøyd

Noen definisjoner

En definisjon på begrepet helse

“Helse er et kulturelt betinget begrep som varierer med kultur, oppfatninger og historie. Medisinsk er helse definert som organismens evne til å effektivt svare på stressfaktorer og effektivt restituere og vedlikeholde en likevektsbalanse. Skade- og sykdomsforebyggelse er viktig for et godt liv og god helse. En form for forebygging er gode vaner, som oftest blir utført automatisk uten at personen er spesielt oppmerksom på det. Eksempler på gode helsevaner er å bruke bilbelte, spise regelmessig og mosjonere litt hver dag.”

 

En definisjon på begrepet livsstil

“Livsstil refererer til måten et menneske ut fra egne valg forholder seg til eget levesett, gjennom sosialt levesett, kosthold, fysisk aktivitet, inaktivitet og forhold til stimulerende midler, som nikotin, alkohol og andre rusmidler. Livsstilen er også avhengig av døgnrytme, tilstrekkelig søvn og stresskontroll. Livsstil blir ofte knyttet til helse og livskvalitet, som begge kan sies å bli forringet dersom personen ikke har et balansert forhold til disse variablene.

 

Det finnes ikke bare ett fasit

Selv er jeg opptatt av hva jeg spiser, hvordan jeg trener og beveger meg, hvilke tanker jeg gir verdi fordi alt dette til sammen utgjør det som for meg er helse og livsstil. Derfor mener jeg også at vi er et resultat av hva vi gjør, hva vi spiser og hvordan vi tenker. Disse tre områdene er noe vi selv kan påvirke ut i fra hvilke valg vi tar.

Det er mange som mener veldig mye forskjellig og har masse råd om både kosthold og trening, at det gjør det både vanskelig og forvirrende for kvinnen og mannen i gata å vite hvilke råd de skal forholde seg til. Jeg lurer på om det kan være noe av grunnen til at noen faktisk sliter med å ta de gode og sunne valgene.

For meg er det ikke bare ett fasit. Jeg tenker at det viktigste er du må å gjøre det som er viktig for deg og som passer for deg. Du må finne ut av hvilke valg du kan gjøre både når det gjelder kosthold, trening og søvn som gjør at du kan gjennomføre det hver dag og gjøre det til din livsstil. Det må føles riktig for deg. Bare når det er viktig for deg og det føles riktig blir det gjennomførbart over tid. Og når du klarer å gjennomføre over tid blir det nye vaner og en ny livsstil.

 

Mestringsfølelse og glede etter å ha gått 3 mil!
Mestringsfølelse og glede etter å ha gått 3 mil!

 

Noen enkle grunnregler

Det er dog noen få grunnregler som det er ganske enkelt å forholde seg til. Hvis du starter med de og kjenner etter hvordan de virker på deg, så tror jeg du vil finne mange flere svar på hva mer du kan gjøre for å bygge din helse og oppnå en god livsstil.

1. Spis grønnsaker

Det er aldri feil med grønnsaker – spis så mye du vil og orker hver dag. Gjerne en porsjon til alle hovedmåltidene. Grønnsaker er proppfulle av vitaminer og mineraler og tilfører kroppen både fiber og proteiner. Grønnsaker har også mange gode effekter på kroppens funksjoner og bidrar til godt immunforsvar. Spesielt hvis du passer på å spise grønnsaker i alle regnbuens farger.

Noen tommelfingerregler for å spise mer grønnsaker:

  • Få i deg nok grønnsaker for å forebygge farlige sykdommer.
  • Grønnsaker passer bra som måltider i seg selv, mellommåltid, og som tilbehør.
  • Gravide trenger å få i seg grønnsaker, spesielt de som inneholder viktige vitaminer: vitamin C og K, samt fiber, kalium og omega 3-fettsyrer.
  • Visse typer kreft, diabetes, leddgikt, osteoporose, demens og slag er blant annet de sykdommene som kan forebygges ved inntak av ulike typer grønnsaker.
  • Immunforsvaret har godt av grønnsaker, samt øyne, hud og hår og ikke minst hjernen.

2. Unngå sukker

Det sies og skrives også mye om sukker og noen går så langt som til å beskrive det som gift eller sammenligne det med kokain. Det er sterke påstander og skikkelig skremselspropaganda. Vi har sett mange eksempler på hvordan det virker (både med alkohol og tobakk). Men selv forskere krangler om sukker.

Som lege og forfatter Berit Nordstrand skriver på sin blogg – “Raffinert sukker er ikke bra for helsen av flere grunner. Det tilfører kroppen mange kalorier uten å tilføre byggeklosser til milliardvis av celler i fornying. Forbrenning av slikt sukker forbruker viktige næringsstoffer, som mineralet krom, eller B-vitaminet tiamin. Mangel på disse næringstoffene kan forårsake eller forsterke både fysiske og psykiske helseplager. I tillegg kan raffinert sukker svekke immunforsvaret.”

3. Beveg deg hver dag

Det er ingen tvil om at kroppen er skapt for bevegelse. Ledd stivner,  muskler blir svakere og skjelettet blir skjørt uten bevegelse. For å styrke både ledd, muskler og skjelett må det utsettes for belastning. Den snilleste belastningen er å gå en tur og det bør være minimum 30 minutter om dagen i følge anbefalingene til Helsedirektoratet. Forskning viser også at de med lettere psykiske plager har god effekt av å gå tur i naturen. Les også en tidligere artikkel om “Effekten av å gå tur”.

4. Få nok søvn

Vi lever så hektiske liv og skal rekke så innmari mye hver dag at vi knapt har tid til å sove. Er du en av de som lever litt som i et hamster-hjul og ikke får lagt deg tidlig nok om kvelden? Søvnvansker er blant de vanligste helseplagene i befolkningen. Rundt en av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, mens inntil 15 prosent av den norske befolkningen har insomni av mer langvarig art. Forskning viser at du kan bli syk av å sove for lite over tid.

Kroppen bruker nattens dype søvnperioder til å restituere seg. Første delen av natten (ca. kl. 22-02) er det det hjernen som renses og skiller ut stress og avfallsstoffer fra systemet. Andre delen av natta (ca. kl. 02-06) er det kroppen som renses og restituerer seg for å klargjøre seg til en ny dag. Hvis natten blir for kort i den ene eller andre enden vil det få konsekvenser for enten den mentale eller fysiske helsen. Hvis natten blir for kort i begge ender da får det konsekvenser for både den mentale og den fysiske helsen.

Les også en tidligere artikkel “Søvn er nøkkelsen til god helse“.

Spis grønnsaker i alle regnbuens farger!
Spis grønnsaker i alle regnbuens farger!

 

 

SMIL fra Charlotte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.