Mine 5 beste helsetips!

Jeg har satt sammen noen helsetips til deg som jeg mener vil være til god hjelp, hvis du ønsker å gjøre noen endringer i måten du lever på. For 9 år siden startet jeg selv en omlegging av egen livsstil. Jeg var veldig fokusert på å gå ned i vekt, fordi jeg hadde noen kilo for mye etter svangerskapet og mislikte kroppen min. Samtidig så hadde jeg fysiske og psykiske plager som jeg ønsket å redusere eller i beste fall å bli kvitt. Løsningen ble å være bevisst hvor aktiv jeg var hver dag og hva jeg spiste. Jeg begynte med styrketrening og la om kostholdet. Jeg gjorde det på en enkel måte, men var ganske streng med meg selv i starten.

styrketrening

Fokus på helse

Da jeg startet min livsstilsendring, var det nok mest fokus på å gå ned i vekt eller bygge muskler. Men i dag ser vi en ny trend. Det er flere treningsprofiler på sosial medier som fronter “bra nok”, “fit nok”, “elsk den kroppen du har” etc. Det er mer og mer fokus på hva vi kan gjøre for å bygge vår egen helse og ta vare på oss selv enn “bare” det å gå ned i vekt. Selvom det fremdeles er mange som er mer opptatt av hvordan kroppen ser ut enn hvordan den fungerer.

Når over 70% av fastlegebesøkene i Norge er relatert til livsstilssykdom, så er det jo noe som er helt feil. Noen forskere har kommet frem til at vi både spiser og sitter oss syke. Andre forskere har kommet frem til at vi kan spise og trene oss friske. Jeg har også selv gjort noen erfaringer i den retningen. Jeg har lest mye om kosthold og trening fordi det interesserer meg men naturligvis også fordi det er jobben min.  Når jeg holder kurs og jobber med klienter ser jeg også hva som fungerer og hva man bør ha fokus på. Det hjelper lite hva jeg eller andre har gjort hvis det ikke fungerer for deg.

One size fits all?

Det er ikke ”one size fits all” – altså ikke én løsning som gjelder for alle. Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd passer heller ikke for alle. Da jeg gjorde endringer var det viktig for meg å prøve meg frem for å finne ut hva som passet for meg og min kropp. Nettopp det tror jeg er det smarteste du kan gjøre. Prøve deg frem for å kjenne etter hva som passer DEG.

Nettopp fordi vi er like forskjellige inni, som utenpå og vi har ulik respons på både matvarer (type kosthold) og treningsform. Altså blir det viktig å finne ditt eget fasit – både når det gjelder trening, kosthold, søvn og stressmestring. Det er mange tips og gode velmenende råd å få gjennom media fra både ”treningseksperter” og personer som relaterer sine råd til vitenskapsbasert kunnskap. Du kan hente mye inspirasjon til hva du selv kan gjøre, men til syvende og sist må du lytte til deg selv og din egen kropp for å vite hva som er best for DEG.

 

sunt kosthold

5 smarte helsetips

 

1. Start i dag, start smått og ta det dag for dag

Lag deg noen nye gode vaner som gir deg en følelse av mestring. Begynn med noe du vet er gjennomførbart og som kan føre deg ett skritt nærmere bedre helse. Tenk på deg selv og hva det skal tilføre kroppen din. Ikke ha det travelt eller bli for utålmodig, men kjenn etter at du gjør ting i eget tempo og på en måte som fungerer for deg. Da vil du holde ut lenger og bygge vaner som varer lenge.

 

2. Gjør noe bra for kroppen

Bli bevisst hva du kan gjøre for deg selv og som gir deg en følelse av å ta vare på deg selv. Bestem deg for å gjøre min én ting hver dag. Du kan også dele opp dagen og gjøre noe bra for deg selv og kroppen din morgen/formiddag, ettermiddag og kveld. Du trenger ikke gjøre alt på en gang, men velg deg noe som er viktig for deg å starte med. Er det å øke daglig fysisk aktivitet, trene litt, spise sunnere, kutte ut sukker, sove mer, stresse mindre? Du velger det som passer for deg og som du kan gjøre på en enkel og overkommelig måte.

 

3. Helse, livsstil og psykisk velvære i fokus

Ha mindre fokus på hva du veier og hva du ønsker å veie. Flytt fokus til hvordan du ønsker å leve, hvilken følelse du ønsker i kroppen din, hvordan du ønsker kroppen din skal fungere og hva du kan gjøre for å mestre stress. Når du flytter fokus vil du også merke at kroppen spiller mer på lag med deg. Et positivt fokus på egen kropp, hva du føler, opplever og mestrer vil gi deg en boost i riktig retning for bedre livskvalitet. La vektreduksjonen være en positiv bonus.

 

4. Unngå tilrettelagt inaktivitet

Vær bevisst på å gå og bruke kroppen mest mulig. Gå i trapper isteden for rulletrapp/rullebånd, bær det du kan og unngå å trille på hjul. Det er mange bevegelser vi gjør i hverdagen som kan forenkles, men ha fokus på å redusere bruken av hjelpemidler og øke bruken av din egen kropp og kroppsstyrke. Du vil kanskje bli støl og sliten i starten, men etter hvert vil du ikke merke det du gjør. Derimot vil du merke det når du ikke gjør det. For kroppen vår er skapt til fysisk aktivitet og tilpasser seg det den blir utsatt for. Det er bare en kropp som brukes som blir sterkere og mer robust.

 

5. Vær positiv innstilt

Velg å skyve bort negative tanker som måtte dukke opp i hodet. Det kommer sjeldent noe godt ut av å klage, sutre eller snakke høyt om slitenhet, dårlig søvn, slitsomme barn, travel jobb, dårlig søvn eller hva det måtte være. Registrer hva du tenker, men la det ligge og unngå å gi det oppmerksomhet. SMIL mer, gi mer ros, fremsnakk deg selv og andre. Du vil fort merke at det fører deg inn i en positiv sirkel og gir deg energi og overskudd.

 

Mitt ønske er at du skal oppdage at det ikke trenger å være så vanskelig å gjøre noe bra for deg selv, at du skal ha god samvittighet for å fokusere på deg selv og din kropp og at du skal kjenne både mestringsfølelse og positiv energi.

 

Håper dette ga deg inspirasjon og motivasjon til å finne ditt eget fasit og gjøre endringer som er bra for DEG!

 

smil mer

SMIL fra  Charlotte

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.